Sabtu, 21 Juni 2008

Bilakah saatnya paling manis bercinta?

Jawapannya:

Bila sudah diijabkabulkan.

Kenapa?

Kerana bercinta di kala itu mengundang pahala, pencinta tidak perlu risau akan dosa kerana hubungan antara dua manusia itu sudah halal jadinya. Berbanding sebelumnya, walau 1001 kali setiap saat pencinta menyatakan bahawa cintanya suci, hakikatnya..hakikat yang tidak dapat dinafikannya, cinta di kala itu jika salah langkahnya mengundang dosa. Apakah sesuatu yang suci itu harus disulami dengan dosa?

Pencinta perlu ingat, sebelum ada ikatan yang sah, 1001 kemungkinan pencinta mungkin mengambil kesempatan terhadap sesama pencinta. Pencinta kemungkinan mencemari sesama pencinta lantaran tiada ikatan pertanggungjawaban yang nyata di kala itu. Habis madu sepah dibuang. Habis dipegang parut ditinggalkan.

Berbanding pencinta yang mempunyai ikatan pertanggujawaban yang sah, jika luka diubati sembuh, jika retak ditunggu teguh, jika murung sama-sama diharung, jika beban sama-sama ditanggung. Alangkah manisnya cinta di kala itu.

Pencinta perlu ingat, pencinta bergelar lelaki mungkin suka mengambil kesempatan tetapi mungkinkah mereka sanggup bertemankan hidup pencinta wanita yang pernah diambil kesempatan pencinta lelaki lain? Fikirkan….bukan salah berkawan tetapi jadikanlah agama sebagai panduan…..kerana agamalah kita dipanggil insan, sedang makhluk yang tidak berpandukan agama biasanya dikaitkan dengan haiwan.

Ambilah nasihat ini bukan atas dasar ianya datang dari seorang lelaki tetapi atas dasar datang dari seorang yang juga mempunyai ibu, kakak, adik, dan paling penting kerana datang dari sesama Islam.


Sekali lagi pertanyaan…….bilakah saatnya paling manis bercinta?….tepuk dada tanyalah iman.

Wallahu’alam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar