Selasa, 08 Mei 2007

Tidak Sihat...


Pemandangan langit selepas solat Subuh

Hari ini saya tidak sihat. Sejurus pulang dari Solat Subuh di surau, perut saya terasa sebu. Seperti ingin muntah pun ada. Dahi saya panas. Kepala terasa pening dan berpusing-pusing. Harapan untuk study tidak kesampaian; saya terpaksa berbaring, biarpun esok saya mempunyai test bagi subjek Thermo-Fluids Transport yang saya sendiri tidak yakin untuk menjawabnya. Entahlah, saya cuba mempersiapkan diri semampu mungkin, membuat yang terbaik dan selebihnya bertawakal kepada yang Esa.

Saya kira perbaringan saya itu untuk seketika cuma, tetapi saya pasrah apabila mata tercelik semula tatkala jam telah pun menunjukkan 12 tengahari. Ahh..terlepas 3 kelas hari ini. Saya teringat, baru semalam saya mengatakan kepada Rahim dan JJ yang saya tidak pernah miss lecture lantaran bangun lewat sepanjang semester ini. Tetapi hari ini, saya menerima ujian sebenar atas kata-kata saya itu. Tidak mengapalah, mungkin ada hikmahnya.



Bunga yang masih mekar di perkarangan rumah Abg Zahari


Jam 12.30 tengahari, saya menerima panggilan dari Dr Musa, memberitahu saya bahawa beliau telah pun menempah Lecture Theater Commerce 101 untuk AGM MUSA yang akan diadakan Sabtu ini. Saya meminta jasa baiknya sekiranya beliau boleh menukar tempahan itu ke Lecture Theater Art A2, lantaran saya menjangkakan bilangan pelajar yang akan ke AGM itu nanti lebih banyak berbanding tahun lalu. Tambahan pula, sejurus selepas AGM selesai, acara akan diteruskan dengan BBQ MUSA di Milnerbank Park. Saya pasti, agenda ini bakal menjadi tarikan utama untuk mereka menghadiri AGM itu nanti.


Autumn yang hampir berakhir


Tinggal beberapa hari sahaja lagi sebelum saya meletakkan jawatan yang sebenarnya merupakan amanah terbesar buat insan lemah seperti saya. Terkadanag terasa kesal juga memandangkan banyak perkara yang sepatutnya saya laksanakan, tidak mampu tertunaikan lantaran kelemahan yang ada pada diri saya sendiri. Saya amat berharap, agar barisan kepimpinan yang baru bakal menyaksikan perubahan yang jauh lebih baik berbanding apa yang telah kami lakukan selama tempoh amanah ini tergalas di bahu kami.

Bak kata bro Umar "The help from Allah does not come from what we do, but it actually comes from the Barakah due to our PIETY". Selagi mana kita menjaga hubungan dengan Allah, selagi itulah kita akan diberi kekuatan, meskipun ujian yang mendatang bagai badai menghempas pantai.

Secara analoginya, serpihan bintang yang bersinar terang dan menyala mengeluarkan haba, meskipun sebesar mana ia, lama-kelamaan akan sirna terangnya dan hilang habanya. Tetapi, sebutir atom yang halus, yang bersambungan dengan puncanya, tidak kiralah sinar X,Y, Alpha mahupun Beta, akan terus menyala memancarkan haba kerana ia tetap berhubungan dengan sumber kuasanya. Begitu juga dengan kita, selagi mana kita menjaga pertalian dengan Sumber kepada segala kekuasaan, selama itulah kita memiliki kekuatan yang hakiki. Bukankah Allah pernah menyatakan, sekiranya Allah membantu seseorang hamba, maka seluruh makhluk di muka bumi ini pun tidak mampu untuk mendatangkan mudharat kepadanya. Itu janji Allah.

Lagenda perang Khalid Al-Walid juga pernah menyiasat khemah para tenteranya di Subuh hari. Bagi khemah yang terang; penghuninya sedang beribadah, beliau menyatakan bahawa di situlah punca kemenangan, begitu juga sebaliknya.

Apa yang mahu dihairankan dengan kehidupan dunia apabila laungan panggilan Allah menerjah telinga? Sedangkan nabi dan para sahabat yang sedang membina masjid, terus meninggalkan pekerjaannya tatkala azan berkumandang, inikan pula kita yang asyik melayari dunia maya sehingga terlupa waktu telah pun hampir luputnya! Tiada panggilan yang terlebih penting berbanding panggilan Ilahi. Sedarlah wahai diri yang sering lupa.

Harapan saya, moga saya akan mampu untuk stay istiqamah walau dalam apa jua keadaan sekali pun. Allahumma Ameen...

Tidak ada komentar:

Posting Komentar